tisdag 16 mars 2010

Detta gör mig riktigt förbannad

Detta förbaskade prinsessbröllop....

Visst är det jättekul (inte ironisk) att dom äntligen ska gifta sig och att hon FICK gifta sig med sin Daniel, bara det är ju helt sjukt att Victoria inte får gifta sig med vem som helst....är det kärlek eller??? Så det va ju tur att han blev godkänd. Det som egentligen stör mig är att det är vi skattebetalare som betalar en stor del av detta bröllop...Varför??? Har inte kungen tillräckligt med pengar själv?? Man drar ner på lärare och andra pedagoger i skolan, förskolan mm, man drar ner på sjukvården, dom gamla får inte den levnadsstandard dom har rätt till MEN vi kan lägga massa pengarna på det STORA bröllopet. Jag är ledsen men detta gör mig så förbannad. Läste i SvD idag om att det skulle sättas in ca 100 guider som ska finnas på stan och visa turisterna runt under den här kärlekshelgen, som dom kallar det. Dessa guider ska tas från Stockholms stads anställda, vilket har gjort många upprörda. Jag citerar enhetschefen för dom hemlösa i Stockholm "jag tror inte att våra hemlösa skulle uppskatta att möta sin socialsekreterare på stan som trevlig värd utdelande av flygblad till turister, då han/hon varit oanträffbar på både telefon och personligen i flera dagar".

Summan av kardemumman, kul att en helt vanligt kille ska gifta sig med kronprinsessan Victoria. Men frågan är, hur aktuellt är det med en kungafamilj idag?? Behövs dom?? Eller vad säger du Maria?? ;-)

8 kommentarer:

  1. Ha ha, ja ni har ju diskuterat saken förut. Kungafamijen är ok tycker jag, de gör bra saker och det är lite småroligt att kolla vilka klänningar de har på nobel festen.
    Men det är bara det... Så när man börja snacka i dessa termer - hur mycket pengar det kostar och hur det faktiskt påverkar människor så kan jag också bli en smula upprörd, fast bara på ett sådant där typiskt svensk sätt... gnälla lite och sedan känns det bättre :)
    Så - Bra Madde att du tar ställning i bloggen!!!

    SvaraRadera
  2. Ja bra Madde! Jag har faktiskt inte tänkt på alla dessa pengar som ska pungas ut i samband med bröllopet... Frågan är om det ger mer tillbaka till stadskassan i reklamintäkter för tv-rättigheter mm? Tål att funderas på...hmmm

    SvaraRadera
  3. Men hjärtat, vad du brusar upp.

    Sätt på CDn med Demian och lyssna på CG, stackars kungen.

    Klart han ska har ställa till med stort bröllop!!

    Länge leve konungen!! HURRA HURRA HURRA!

    SvaraRadera
  4. Men du!

    Vi åker upp och tittar på spektaklet så får vi ju valuta för pengarna, bra mycket bättre valuta än för andra skatteslantar...

    SvaraRadera
  5. Löjligt dyrt kommer det att bli! Håller med om att kungen kan pröjsa från egen ficka.. ;)

    SvaraRadera
  6. Det finns så mycket som vi betalar i "onödan" för om vi ska ta den diskussionen. Alla som röker, ska de få vård när de får lungcancer? Alla poliser som måste kallas in på fotbollsmatcher... I det stora hela är det småpengar för detta bröllop, och det drar in en hel del pengar till stadskassan, tänk all moms som rullar in. Jag gillar Daniel & Vickan, de är välkomna till Solna den 19 juni.

    SvaraRadera
  7. Är det moms på bröllop?

    SvaraRadera